Na late oproep gaat Elina Schotanus met de krans naar huis

Vrijdagochtend ging de telefoon op het boerenbedrijf van de familie Schotanus in Harich. Of dochter Elina nog mee kon doen aan de federatiewedstrijd op het kaatsveld in Balk. ,,Door een late afmelding zat ik ineens met een groot probleem’’, zei voorzitter René Anema van KV Cannegieter. ,,Gelukkig wilde ze wel.’’

Een paar uur later stond Elina Schotanus te stralen met een krans om de nek. Bij de pupillen betrad ze aanvankelijk nog wat onwennig het strijdperk met Thijs Lanting uit Scharnegoutum. Die stelde haar al snel op haar gemak.

De eerste twee partijen won het tweetal. Eerst werden Ruurd Oosterbaan (Scharnegoutum) en Anne Rikst Bakker (Tersoal) verslagen met 5-4 6-6 en daarna waren Ruben Hendriks (Balk) en Minke Lys Leenstra (Gauw) een maatje te klein, 5-3 6-0.

In de laatste poulewedstrijd leken de twee een zeker lijkende finaleplaats alsnog te verspelen. Johannes de Boer uit Hommerts en Rixt Zeldenrust (Balk) liepen snel uit, maar Lanting en Schotanus vochten zich terug in de wedstrijd. Die ging wel met 4-6 6-6 verloren, maar leverde toch nog vier broodnodige punten op.

Daarna was het wachten op wat de tweeling Oosterbaan uit Scharnegoutum deed. Op 5-5 en 6-6 wisten Frans Oosterbaan en Tamara Yntema (Hommerts) dat de finaleplaats binnen was.

Het laatste punt was echter bepalend voor de tegenstander. Pakten Ruurd Oosterbaan en Bakker dat punt, dan waren zij finalist geweest. Oosterbaan en Yntema wonnen echter met alles aan de hang, waardoor Frans zijn tweelingbroer Ruurd uit de finale hield.

In de finale leken zij door te stomen naar de overwinning, maar met het einde in zicht begon te machine te haperen. Op 5-4 6-4 kregen ze de kans om de wedstrijd te beslissen, maar dat lukte niet. Lanting en Schotanus pakten vervolgens zes punten op rij en kregen na 5-5 6-0 de kransen omgehangen.

Bij de welpen was de finale een stuk minder spannend. Sverre Stobbe (Balk) en Foke Marij Bakker (Tersoal), die haar eerste federatiepartij kaatste, gingen na drie rondes met de meeste punten (19) de finale in. Na verlies in de eerste omloop tegen Daniël Zeldenrust (Balk) en Marrit Hoekstra (Scharnegoutum) (5-5 0-6) wonnen ze beide volgende partijen.

Stobbes clubgenoot Jesper Boukes pakte met Ilse Lanting uit Scharnegoutum 18 punten en werd daarmee de tweede finalist. De vierde wedstrijd was voor Bakker net wat te veel van het goede. Ze was moe, constateerde mem Bakker. Met 5-1 6-6 wonnen Boukes en Lanting de finale en de kransen, die door bloemist en jeugdbestuurder Marco Burghgraef weer prachtig waren gemaakt.

Terwijl de welpen al naar huis waren en de pupillen net hun finale afsloten, begon de schooljeugd pas aan de finale. Ook hier werden de jongens en meisjes door elkaar heen geloot. Uiteindelijk stonden er alleen meiden in de finale.

Afke Marij van der Goot (Goenga) en Brecht Renema (Heeg) waren in de drie voorrondes al ongenaakbaar. Na drie zeges, waarin ze slechts drie eersten tegen kregen, wonnen ze ook de finale.

Daarin werden Rigt van der Velde (Goenga) en Ilse Baanstra (Sneek) geklopt. Op 5-3 6-4 werd de wedstrijd beslist, waardoor de laatste kransen meegingen naar Goenga en Heeg.

De organiserende vereniging liet zich van zijn beste kant zien. Van de 36 deelnemers waren er 12 lid van de Cannegieter. Drie van hen vielen in de prijzen. Bovendien werd er voor het eerst gekaatst in de nieuwe geel-zwarte wedstrijdkleding. ,,Dat is genieten’’, zei voorzitter Anema.