Eerste kransen hangen aan het huis van familie Zeldenrust

Ze kunnen vanuit hun huis het kaatsveld bijna zien liggen, dus hoefden Daniël en zijn vader Sybren Zeldenrust vrijdagavond 17 mei niet heel ver te sjouwen met hun gewonnen kransen. Tijdens de ouder-kind-partij pakten vader en zoon de eerste prijzen van het seizoen.

Doorgaans is de Steegenga Mode ouder-kind-partij wat later in het jaar en daardoor lieten wat voetballers en korfballers, wiens seizoen nog niet afgelopen is, verstek gaan bij de seizoenopening van KV Cannegieter. Toch kwamen er liefst 32 kaatsers af op de populaire partij.

De helft van de zestien duo’s bestond daadwerkelijk uit een vader en een eigen kind. Andere jeugdige kaatsers hadden een adoptieouder gevonden en soms bestond een partuur uit broers en/of zussen.

Elk duo kaatste op het eigen niveau drie wedstrijdjes van 25 minuten en na afloop van de drie omlopen werden het aantal gewonnen eersten bij elkaar opgeteld om zo de winnaar te bepalen.

Met een dikke 6-1 overwinning op Iris Hieke Rienstra en haar vader Jelle begonnen de Zeldenrusten prima aan de partij. De Rienstra’s speelden in de tweede omloop de spannendste partij van de middag. Juist toen ze bij 5-5 en 6-6 om het laatste punt wilden kaatsen was de tijd voorbij en bleef het gelijke spel staan.

Na twee omlopen hadden nog twee parturen de maximale score van 12 punten. Naast Daniël en Sybren waren dat Roan en Angelo de Groot. Ook in de derde omloop wonnen ze ruim. Daarom moesten de punten tegen de doorslag geven.

Partuur Zeldenrust won drie keer met 6-1 en had dus slechts 3 puntjes tegen. Partuur De Groot kreeg er negen tegen, zodat ze genoegen moesten nemen met de tweede plaats.

Ook Daniëls oudere zus Rixt viel in de prijzen. Met haar zeventienjarige gelegenheidsvader Gerben Jelke Gerbrandy werd ze derde. Hendrika Stegenga en Marco Burghgraef pakten de vierde prijs, Sverre en Johan Stobbe werden (na hertelling) vijfde en Jorinde van der Vaart en Harmen Gerbrandy eindigden als zesde. Voor de prijswinnaars waren er bekers (kind) en kledingbonnen van de hoofdsponsor (ouder).

De jeugd komt vrijdag wederom in actie op het kaatsveld in Balk. Dan staat er voor alle jeugdcategoriën een federatiewedstrijd op het programma. Op 14 juni is de volgende ledenwedstrijd voor de jongste kaatsers: de Sjoches Partij.