Eerste afdelingskransen ooit voor KV Cannegieter

Er moet de komende weken een prijzenkast worden getimmerd in de kantine van KV Cannegieter uit Balk. Door twee zeges van de welpen bij het afdelingskampioenschap van de federatie Sneek zijn er twee medailles voor de prijzenkast. Die is er echter nog niet.

Cannegieter-voorzitter René Anema waagde er maar eens een telefoontje aan naar een van de oudste leden van de club. Of de Balkster kaatsvereniging sinds de oprichting in 1960 ooit wel eens een krans had gewonnen bij een afdelingswedstrijd? Het antwoord was een stellig nee.

,,Wat zou het mooi zijn als we hier een krans kunnen pakken’’, zei Anema vrijdagmiddag op het kaatsveld in Ysbrechtum, waar het afdelingskampioenschap van de federatie Sneek en omstreken werd gehouden. Het zou een mooie beloning zijn voor het werk dat de oud-PC-winnaar en een paar andere enthousiaste kaatsliefhebbers hebben opgebouwd in het dorp ver van de kaatshoek.

Sinds Anema in 2005 in Balk kwam wonen, is hij lid van de kaatsvereniging die al jaren bestond uit liefhebbers die op dinsdag een potje onderling kaatsten en af en toe een wedstrijd hadden. Een echte jeugdopleiding was er niet. Anema pakte in 2008 de handschoen op en verzamelde een paar andere kaatsers met roots in de kaatshoek om zich heen.

Via clinics op de basisscholen kwamen er steeds meer jeugdleden naar de club en een paar jaar geleden vaardigde de Cannegieter weer een partuur af naar de freule. Ook op de NK’s voor jongens en meisjes was zaterdag een partuur aanwezig. Beide drietallen verloren weliswaar in de eerste omloop, maar ze waren wel weer een mooie ervaring rijker.

Ook zocht de club aansluiting bij de federatie Sneek. ,,De jeugd moet weg te kaatsen’’, stelde Anema. ,,Daar worden ze beter van. Ze leren er meer dan op de training en de eigen jeugdwedstrijden.’’ Elke vrijdag gaan tussen de vijf en tien kaatsers er de laatste weken op vooruit.

Bij de welpen lukte het om parturen af te vaardigen voor het afdelingskampioenschap. Met vier negenjarige kaatsers trok de club daarom vrijdag naar Ysbrechtum.

Anema, zelf nog altijd fanatiek jeugdtrainer, dook vlak voor aanvang van de wedstrijden ook op om met eigen ogen te aanschouwen hoe zijn pupillen het zouden doen. Bij de welpenmeisjes was de tweeling Mariska en Hendrika Stegenga favoriet en die rol maakten ze met verve waar. Na twee ruime zeges en slechts drie eersten tegen in de poulefase, wonnen ze in de finale ook van De Lege Geaen.

Glunderend hing Anema de laatste bordjes aan de telegraaf. De eerste afdelingskransen ooit waren binnen. ,,Daar neem ik er vanavond eentje op’’, zei hij. Het werd er eentje meer, want ook bij de welpen-jongens was er succes, al moesten de Balksters er hard voor werken.

Na zeges op Reahûs-Tirns en Yn ’e Lijte uit Folsgare moesten Jesper Boukes en Sverre Stobbe in de finale aantreden tegen Dani Stoelwinder en Liam Nauta van de organiserende vereniging Yn ’e flecht uit Ysbrechtum.

Dat tweetal nam al snel een 2-0 voorsprong en nadat Sverre op zijn al gekneusde pink viel en door de EHBO moest worden behandeld, leek het gedaan met de Balksters. Ze richtten zich na de onderbreking op, bogen de achterstand om in een 3-2 voorsprong en op 5-4 6-4 sloeg Boukes de kaats voorbij, waardoor de Cannegieter een dubbelslag sloeg.

Elf jaar nadat Witmarsummer Anema de jeugd in Balk op begon te warmen voor de kaatssport, won zijn club een afdelingswedstrijd. De winnende meiden melden zich zondag in eigen dorp ook bij de KNKB-wedstrijd voor welpen-meisjes. Het plan om de jeugd in Balk aan het kaatsen te krijgen, is gelukt. ,,Dit is prachtig’’, zei Anema.