Eerste kransen vergeven bij KV Cannegieter

Terwijl er in het nagelnieuwe clubgebouw in Balk nog hard werd gewerkt aan de afwerking, streed de jeugd van kaatsvereniging Cannegieter maandag om de eerste kransen van het seizoen. Berber van der Zee en Sverre Stobbe gingen ermee aan de haal.
Terwijl de senioren nog even moeten wachten totdat ze weer wedstrijden mogen spelen, werd het geduld van de jongste kaatsers maandag beloond. Zij mochten het veld op voor de FinnColors partij. De Harichster sponsor van de verf op het nieuwe clubgebouw, waar de afgelopen maanden keihard aan is gewerkt door vrijwilligers, adopteerde meteen ook een jeugdpartij.

Onder de stralende zon gingen de welpen enthousiast van start. Het was duidelijk te zien dat ze aan een wedstrijd toe waren. Na twee wedstrijden stond Janne Haantjes verrassend aan kop. Ze won beide partijen.
In haar derde partij verloor Janne, waardoor Irene Veltman en Berber van der Zee net een puntje meer verzamelden. Beiden hadden na drie wedstrijden 19 punten, waarna de eersten die ze tegen kregen doorslaggevend waren. Berber kreeg er 13 tegen en Irene 14, waardoor Van der Zee de krans aan haar huis mocht hangen. Zilver was voor Veltman en brons voor Haantjes.
Bij de pupillen/schooljeugd werd het zelfs nog spannender. Alle kaatsers moesten drie keer het perk in en naderhand werd gekeken wie de meeste eersten had gewonnen. Na twee omlopen waren er maar liefst vijf kansenhebbers op de krans over. Iris Hieke Rienstra, Mariska Stegenga, Thirza Aalbers, Sverre Stobbe en Elina Schotanus wonnen beide partijen.

De laatste ging in de derde omloop met haar nicht Maren de Vries onderuit tegen Ruben Hendriks en Anna Hilde Kramer (5-3 6-4). Hendriks schoof zo op naar de derde plaats in het eindklassement, Schotanus pakte de vijfde prijs. Ook Rienstra en Stegenga verloren hun laatste partij. De laatste werd nog wel vierde.
Daardoor bleven er twee kanshebbers over voor de krans. Aalbers en Stobbe wonnen beide ook de derde pot, waarna ook in deze klasse werd gekeken naar de eersten tegen. Ook dat was volledig in evenwicht.
Uiteindelijk gaven de punten tegen in de laatste eersten van de drie partijen de doorslag. Daarin was Stobbe net de betere, waarna hij de krans kreeg omgehangen en Aalbers de tweede prijs kreeg.
Als de kaatsbond in navolging van bijvoorbeeld de voetbalbond groen licht geeft aan jeugdwedstrijden, komen de beste pupillen van Friesland op zondag 20 juni naar Balk. Het klusteam hoopt dat de nieuwe kantine dan ook kan worden gebruikt.
—-
Uitslag welpen.1. Berber van der Zee; 2. Irene Veltman; 3. Janne Haantjes.Pupillen: 1. Sverre Stobbe; 2. Thirza Aalbers; 3. Ruben Hendriks; 4. Mariska Stegenga; 5. Elina Schotanus.