Dubbel feest bij uitgestelde start van kaatsseizoen

Als koeien die voor het eerst de wei in mogen, zo gingen de jeugdkaatsers van KV Cannegieter vrijdag het kaatsveld op. Ze stonden te trappelen om voor het eerst in de coronazomer een balletje slaan in wedstrijdverband.

Nadat premier Mark Rutte eind vorige maand groen licht gaf voor sportwedstrijden werd ook de inmiddels doorgestreepte kalender van de Balkster kaatsvereniging weer uit de la getrokken. Zowel de senioren als de jeugd konden meteen los.

De jongste kaatsers mochten vrijdag strijden om een prachtige hoofdprijs. Omdat Auto Popma zich als nieuwe sponsor aan de jeugdwedstrijd had verbonden, werd er om auto’s gekaatst. Miniatuurmodellen welteverstaan.

Al tijdens de coronacrisis startte KV Cannegieter een schoolkaatsproject: kaatsen in plaats van de reguliere gymnastiekles. Ook was er een gezamenlijke instuif met volleybalvereniging DBS. Dat leverde een aantal nieuwe gezichten op tijdens de eerste kaatswedstrijd van het seizoen.

Er bleek talent tussen te zitten. Wat heet. Mare Westera ging er in de B-klasse meteen met de krans en de auto vandoor. Ze won alle vier haar potjes, die ze telkens speelde met een ander. De tweede prijs was voor Sara Tjaldau Kramer, die ook vier keer won, maar iets meer eersten tegen kreeg. Tirza Aalbers werd derde.

Omdat een prijs voor de jeugd een groot goed is, waren er ook medailles voor de nummers vier tot en met zes. Bent Franssen, Rutger van der Veen en Berber van der Zee kregen die omgehangen. Voor iedereen was er ook een vaantje.

Ook de A-klassers speelden tijdens de Auto Popma Partij vier wedstrijden. Zij deden dat in vaste parturen. Er werd prachtig gespeeld en in de laatste omloop ging het in twee echte finales om de prijzen. In de strijd om de derde plaats wonnen Hendrika Stegenga en Elina Schotanus met 5-2 6-2 van Ruben Hendriks en Pieter Haantjes.

Omdat de parturen Luanna Stobbe/Maren de Vries en Sverre Stobbe/Mariska Stegenga beide drie wedstrijden wonnen, ging het in hun onderlinge duel om de kransen. Luanna en Maren stonden de hele dag met een glimlach op het veld en speelden ook uitermate ontspannen de finale en wonnen uiteindelijk met 5-3 6-4. Mariska Stegenga won een dag later bij een onderlinge wedstrijd van kaatsschool Keatsfan alsnog haar eerste krans van het seizoen.

Voor Luanna Stobbe, die als schoolmeisje ook met de senioren mee mag kaatsen, was dat al de tweede krans van het nog korte seizoen. Met Pieter Hofstee won ze ook de Steegenga Mode Partij.

In de drukke eerste kaatsweek werden ook de Geertsma Partij en de Van Dijk Partij gespeeld bij de senioren. René Anema, Jacky Tuinier en Peter Schilstra wonnen de eerste en zondag kregen Sjouke Stapersma en Kerst Cnossen de kransen omgehangen.

Op vrijdag was het dubbel feest voor de Cannegieter. Liefst negen leden doorliepen vorig jaar succesvol de cursus kaatstrainer. Vrijdag kregen Ilse Draaijer, Anna Minke Rienstra, Reinie Burghgraef, Arwen Stobbe, Cees Dedmer Kramer, Gerben Jelke Gerbrandy, Michel Hendriks, Harmen Gerbrandy en Suffridus Kramer hun diploma.