Seizoen voorbij, op naar volgend jaar mei

De laatste wedstrijden zijn gespeeld, de kaatswanten kunnen in het vet. Zowel de jeugd als de senioren heeft de laatste wedstrijd achter de rug. ,,Het was een geslaagd seizoen’’, aldus voorzitter René Anema.

De senioren waren de eersten die het kaatsjaar 2016 afsloten. De Liefhebberspartij voor zowel leden als niet-leden was het perfecte slotstuk. Prachtig weer en voor de inwendige mens was er genoeg te genieten. De vis werd gesponsord evenals het warm- en koud buffet. Maar het belangrijkste was het kaatsen . En ook dat was een succes.

Liefst achttien parturen deden mee aan de traditionele seizoensafsluiting. Er was genoeg deelname voor een A- en een B-klasse. In die laatste klasse gingen de kransen naar Jacob de Jong, Teake Koster en Michel de Jong. Zij waren in de finale te sterk voor Minne Okkema, Harke Anema en Nienke van der Veer. De derde prijs ging naar Sjouke Stapersma, Freerkje Walsma en Johan Sikkema.

In de A-klasse was er in de een heuse broederstrijd in de finale. René Anema, die kaatste met Fabian Noordhuis en Pieter Mollema, was in de eindstrijd te sterk voor zijn broer Chris, die het perk betrad met Eric Westra en Jelle Brandsma. Pieter Hofstee, Marco Burghgraef en Hielke Postma pakten de derde prijs en vierde werden Seakle Witteveen, Sjoerd Nauta en Bennie de Boer.

De jeugd sloot vijf dagen later af met de AVK-partij. Die werd twee weken uitgesteld en betekende nu het slotakkoord van het seizoen. De kabouters maakten er een waar spektakel van. De krans was voor Tijmen Altenburg, maar de strijd om de tweede plaats was razend spannend. Joarryt Dijkstra en Iris Rienstra eindigden precies en ook de onderlinge wedstrijd eindigde gelijk. Beide kabouters mochten nog een bal opslaan richting een pylon. Die van Iris lag 20 centimeter dichterbij, waardoor zij tweede werd.

De krans bij de welpen werd een prooi voor Roan de Groot. Hij verwees zijn zus Fardou naar de tweede plaats en Ruben Hendriks eindigde ook weer in de prijzen. Deze keer was het niet de krans, maar een bronzen medaille. Ook Anne Minke Rienstra veroverde weer een krans. Zij was de sterkste bij de pupillen. Lammert Brughgraef (tweede) en Erwin van Veen (derde) gingen eveneens met een prijs naar huis.

De laatste krans van het seizoen bij de schooljeugd ging wederom met Johan Rienstra mee naar huis. Zijn ouders moesten extra spijkers in de muur slaan, vanwege alle kransen die hun kinderen dit seizoen bijeen kaatsten. Jesse Veltman werd tweede, Gerben Jelke Gerbrandy derde.

Na afloop leerde een snelle rekensom dat Stefan Hendriks (schooljeugd) de algehele clubkampioen bij de jeugd werd. Hij had tot de laatste wedstrijd evenveel punten als zijn broertje Ruben, maar scoorde in de laatste wedstrijd net iets beter. Ruben Hendriks werd wel clubkampioen bij de welpen. Ook Tyme Nijholt (kabouters) en Tjalling Visser (pupillen) werden clubkampioen in hun klasse.

Voor de kaatsers is het nu wachten tot mei, wanneer het nieuwe seizoen begint. Begin januari is er nog wel de Siro Partij in de zaal.