Jeugd massaal in actie op kaatsveld

Voorzitter René Anema van KV Cannegieter in Balk keek vorige week vrijdagmiddag tevreden toe hoe de jeugd uit Balk en omstreken het kaatsveld overspoelde voor de eerste wedstrijd van het seizoen. Liefst 34 jeugdleden schreven zich in. ,,Wat een prachtig aantal’’, zei de voorzitter.

Bij de jongste deelnemers ging de krans naar een nieuwkomer. De negenjarige Hendrika Stegenga had pas een paar keer getraind en deed voor het eerst mee aan een partij. Ze won alle drie haar wedstrijden en kreeg aan het einde de krans omgehangen, omdat ze de meeste punten verzamelde.

Achter haar pakte Jesper Boukes de tweede prijs en Daniël Zeldenrust werd derde. Zijn zus Rixt was de sterkste bij de pupillen. Na drie wedstrijden van twintig minuten had zij meer eersten dan Roan de Groot (tweede) en Ruben Hendriks (derde).

Bij de schooljeugd was er de luxe van twaalf deelnemers, zodat er door vier parturen in een poule kon worden gekaatst. Na twee wedstrijden was er sprake van een heuse finale. De parturen van Nynke Cnossen, Ilse Draaijer en Luanna Stobbe en Cees Dedmer Kramer, Arwen Stobbe en Liam Buwalda wonnen de eerste en zouden uitmaken wie met de krans naar huis ging.

In de heuse zusterstrijd nam het partuur met Arwen Stobbe de leiding, maar trok dat van haar jongere zusje, een pupil die voor het eerst met de oudere jeugd meedeed, aan het langste eind. Op 5-4 en 6-6 passeerde Cnossen met een prima uitslag de kaats. Voor Luanna Stobbe was het haar eerste krans ooit.

Een dag later mochten de senioren de wei in voor hun tweede wedstrijd van het seizoen. De Beterflex-partij had flink concurrentie van andere sportwedstrijden zoals de 50+-partij in Harlingen, de wielerwedstrijd in Balk en het ouder-kind korfballen in Harich. Daardoor stonden er slechts zes parturen op de lijst.

Na vier spannende poulewedstrijden waren de finalisten bekend. Het partuur van Pieter Hofstee, Abe Ringnalda en Anna Minke Rienstra, die een dag eerder nog bij de jeugd actief was, nam een vlotte 4-1 voorsprong tegen Sebastiaan Kooi, Froukje Miedema en Jesse Veltman.

Dat drietal rechtte echter de rug en kwam terug tot 4-4. Daarna zorgde Rienstra met haar sterke opslag er gesteund door het sterke perk voor dat de kransen alsnog voor haar partuur waren. Op 5-4 6-6 werd het beslissende punt binnen geslagen.

De strijd om de derde plaats was vrij eenzijdig. Gerben Jelke Gerbrandy, Leendert Louwsma en Siep Berkepas pakten wel het eerste bordje, maar daarna liepen Sjouke Stapersma, Frank Veltman en Cees Dedmer Kramer vlotjes uit naar 5-1. Een laatste stuiptrekking zorgde voor 5-2, maar daarna was het gedaan met het partuur van Gerbrandy. Op 5-2 6-0 was het klaar.